Problemy prawne działalności z zakresu e-sportu
Publikacja dotyczy kluczowych problemów prawnych związanych z e-sportem, w tym jego miejsca w ramach sportu tradycyjnego oraz relacji z sektorem hazardowym. Artykuł omawia również brak pełnej regulacji prawnej e-sportu w Polsce i wynikające z tego konsekwencje.
Kategoria: Prawo gospodarcze
Tematyka: e-sport, sport elektroniczny, hazard, zakłady wzajemne, GryHazardU, SportU
Problemy prawne działalności z zakresu e-sportu
Wprowadzenie
Problematyka dotycząca istoty oraz dopuszczalnych ram działalności w zakresie e-sportu stanowi obecnie jedno z najbardziej aktualnych zagadnień prawnych w krajach Unii Europejskiej. Wzrost zainteresowania e-sportem można dostrzec również w Polsce, czego przykładem jest nowelizacja art. 2 ustawy o sporcie (SportU), poszerzająca pojęcie sportu o aktywności intelektualne. Mimo tego, brak jest jednak jednoznacznej regulacji prawnej dotyczącej e-sportu, co rodzi szereg wątpliwości związanych z działalnością w tym zakresie, w tym dotyczących relacji e-sportu z sektorem hazardowym.
Miejsce e-sportu w ramach sportu tradycyjnego
Istota e-sportu
E-sport obejmuje różnorodne formy aktywności o charakterze wirtualnym. Uczestnictwo w grach elektronicznych może mieć charakter rozrywkowy lub wyczynowy. W przypadku tego drugiego, mówimy o rywalizacji, która może być indywidualna lub drużynowa. W konsekwencji, e-sport można podzielić na dwie sfery: amatorską i profesjonalną, analogicznie do sportu tradycyjnego.
E-sport na gruncie SportU
Nowelizacja art. 2 SportU z 2017 r. wprowadziła możliwość uznania za sport także współzawodnictwa opartego na aktywności intelektualnej, co potencjalnie obejmuje e-sport. Jednakże wprowadzenie e-sportu do tej sfery wiąże się z kontrowersjami, m.in. w zakresie tworzenia klubów e-sportowych i ich finansowania z budżetu samorządowego. Dodatkowo, zakwalifikowanie e-sportu jako sportu nie pozwala na utworzenie polskiego związku sportowego, ponieważ e-sport nie jest dyscypliną olimpijską ani paraolimpijską.
E-sport a hazard
Gra elektroniczna jako gra hazardowa
Jednym z kluczowych pytań jest, czy gry e-sportowe mogą być traktowane jako gry hazardowe. Zgodnie z ustawą o grach hazardowych (GryHazardU), gra hazardowa to gra, której wynik zależy od przypadku, a uczestnicy mają szansę na wygraną pieniężną lub rzeczową. E-sport, oparty głównie na umiejętnościach graczy, nie spełnia tych kryteriów. Istnieją jednak pewne elementy, takie jak tzw. "lootboxy", które mogą zawierać losowe nagrody i mogą być traktowane jako forma gry hazardowej.
E-sport jako podłoże zakładów wzajemnych
E-sport stanowi również płaszczyznę do urządzania zakładów wzajemnych, których przedmiotem jest wynik rywalizacji w grach wirtualnych. Tego rodzaju zakłady mogą być prowadzone przez podmioty posiadające odpowiednie zezwolenia zgodnie z przepisami GryHazardU.
Podsumowanie
W artykule przedstawiono kluczowe zagadnienia prawne dotyczące działalności z zakresu e-sportu. W Polsce, e-sport może być uznany za rodzaj sportu, jednakże brak jest pełnych regulacji w tej dziedzinie, co rodzi wątpliwości co do statusu zawodników, klubów oraz możliwości organizowania współzawodnictwa na szczeblu krajowym. Jednocześnie e-sport nie jest tożsamy z działalnością hazardową, choć niektóre elementy, takie jak "lootboxy", mogą wymagać interwencji ustawodawcy.